Bu haftaki yazımızın konusu, SmartCitiesWorld'den Luke Antoniou’nun , Huawei'nin Mobil Dünya Kongresi sırasındaki akıllı liman yuvarlak masa toplantısının ardından, sensör ağları, 5G, yapay zeka ve bulut bilişim kullanımı aracılığıyla limanların dijital dönüşümü hakkında hazırladığı rapor.
Limanlar eski bir endüstridir, ancak son 100 yılda modernize edilmişler ve bugün bildiğimiz şekliyle konteyner limanları ancak 1950'lerde norm haline gelmişler ve dünyanın ilk otomatik konteyner limanının hizmete girmesinden bu yana sadece 30 yıl geçmiş . O zamandan beride dünya çapında 40'tan fazla liman tamamen otomatik hale gelmek için dönüşümden geçmiş.
Dijitalleşme ve otomasyon süreci limanların hafife aldığı, gözardı ettiği bir süreç değil. Ticareti yapılan malların yüzde 90'ından fazlasının deniz yollarıyla taşınmasıyla limanların küresel ekonomideki rolü son yıllarda vageçilmez bir şekilde odak noktası haline geldi. Bu nedenle liman hizmetlerinde herhangi bir kesintinin önemli bir zincirleme etkisi olabilir. Bu nedenle herkese uyan tek bir çözüm olmadığı için otomasyon ve dijitalleşme ölçeğinin her bir liman operasyonu için doğru olması kritik önem taşıyor.
Huawei Technologies Akıllı Yol, Su Yolu ve Liman İş Birimi Baş Teknoloji Sorumlusu (CTO of Smart Road, Waterway and Port Business Unit for Huawei Technologies) Yue Kun, "Akıllı liman terminalleri, modernizasyon adına konuşlandırılacak bir şey değildir" diye açıklıyor. "Uygulama, emek çevresinde verimlilik kazanımlarına yol açmalı ve insan müdahalesine olan güveni azaltmalıdır. 5G, AI ve otonom sürüş gibi önde gelen BİT(Bilgi ve İletişim Teknolojisi- ICT) ile liman endüstrisinin dijital üretkenliğini serbest bırakabiliyoruz.” diyor sözlerinin devamında Yue Kun.
Yatay taşıma – liman otomasyonunun anahtarı
Verimli yatay taşıma, bir limanda sorunsuz operasyonlar sağlamanın hayati bir parçasıdır. Giderek artan bir şekilde limanlar, sektöre giren yeni sürücülerin eksikliğini keşfediyor. Zorlu çalışma ortamıyla birleştiğinde yorgunluk ve liman ortamı beraberinde potansiyel güvenlik riskleri getirdiğinden limanların işçi almasını zorlaştıran 7/24 oper asyonları sağlamak için liman sürücülerinin vardiyalı çalışması gerekir.
Yue Kun, "Limanlar, işleri üstlenmeleri için iyi eğitimli işçileri işe almakta güçlük çekiyor" diyor ve şunları ekliyor "Limanlarda yatay taşımacılık, eğitmek ve öğrenmek için çok fazla zaman ve çaba gerektiren santimetre hassasiyeti gerektirir."
Bu nedenle yatay taşımacılığın otomasyonu önemlidir ve güvenli ve verimli liman operasyonlarının bir sonraki sınırını temsil eder, ancak bunu başarmak için limanın ağında, altyapısında ve araçlarında teknoloji dağıtımına entegre bir yaklaşım gerektirir. Daha spesifik olarak bir liman bağlamında 5G, yapay zeka ve otonom sürüş teknolojileri yatay taşımacılıkta otomasyonun değerini göstermek için bir araya geliyor.
"Limanlardaki yatay ulaşım yavaş ve yarı kapalı bu nedenle otonom sürüşün açık yollarda pilotluk yapması zorken limanlardaki yatay ulaşım hem teknik zorluk hem de mevzuata uygunluk açısından otonom sürüş araştırması ve tanıtımı için ideal bir alan sunuyor." diyor Huawei'den Yue Kun ve "Bu nedenle, ticari otonom sürüş senaryolarının ilk partisine dahil ediyoruz." diyerek konunu önemini vurguluyor.
Yaklaşımı doğru yapmak
Doğru teknolojinin doğru ölçekte doğru ortakla entegrasyonu çalışan limanlarda otonom yatay taşımacılığı elde etmenin ana yolunu temsil ediyor. Yollar ve araçlar güçlü 5G ağlarında çalışan ve yapay zeka ve bulut bilgi işlem tarafından desteklenen sensör ağlarına ihtiyaç duyuyor. Bunu kabul eden Huawei'nin akıllı liman çözümünü geliştirmesi bu temel unsurların ( araç, yol, bulut ve ağ) her biri arasında gereken sinerjiyi sağlıyor ancak unutulmamalı ki bu limanların talep etmesiyle başlayacak olan bir çalışma.
Yue Kun, "Huawei, doğru senaryo için doğru teknolojiyi bulmakta ısrar ediyor" diye açıklıyor bu konuyla olan bağlantıyı ve "Endüstrinin üretkenliğini bu şekilde dijitalleştiriyoruz." diyor.
Huawei'nin limanların dijitalleştirilmesiyle ilgili zorlukları ve doğru çözümleri belirlemek için çalışmalarınn başladığı yer Beijiang Liman Bölgesi'ndeki Tianjin Limanı içinde yer alan limanın C Bölümü terminali. C Terminali o zamandan beri Huawei'nin 5G destekli Seviye 4 (Level 4) otonom sürüşünü günlük operasyonlarda başarıyla uygulayan ilk terminal oldu ve bunu Huawei'nin ihtiyaçları için doğru çözümü belirlemede endüstriyel uzmanlığından ve detaylara gösterdiği özenden yararlanarak yaptı. Araç, yol, bulut ve ağ sinerjisine sahip Huawei'nin çözümleri limanların dijital üretkenliği geliştirmek için yapacakları girişimlere yardımcı olacaktır.
Yue Kun, çözümün dört alanda limana beş teknik avantaj sağladığını açıklıyor. Birincisi , bireysel IGV'lerin (akıllı kılavuz araçlar) düzgün ve istikrarlı sürüşünün yanı sıra kavşaklarda birkaç IGV'nin aynı anda dönmesini sağlayan küresel yol planlamasıdır . Bulutta dinamik kısa yol planlaması çok sayıda terminal işlemine yanıt verir ve liman genelinde optimum verimlilik elde etmek için görevleri gerçek zamanlı olarak ayarlar.
Yue Kun, "Otonom bir araç A noktasından B noktasına diğer araçların bulunduğu bağlam olmadan hareket edecek şekilde programlanırsa hepsi aynı rotayı kullanmaya çalışır" diyor ve şunları ekliyor "Küresel yol planlaması araçların olabildiğince verimli hareket etmesini sağlamak için araçlar arasında farkındalık yarattığımız anlamına geliyor."
İkinci avantaj, çözümün yüksek hassasiyetli konumlandırmasıdır . Huawei, yüksek hassasiyette şerit seviyesinde konumlandırma sağlamak için 5G ve yol kenarı algılama yardımının bir kombinasyonunu kullanıyor ve insan sürücülerin mükemmel olması için önemli miktarda zaman ve çaba gerektirecek santimetre hassasiyetine olan ihtiyacı ele alıyor.
Üçüncü teknik avantaj, araçlar ve MDC ile ilgilidir. Huawei'nin MDC akıllı sürüş platformu limanlar gibi 7/24 bir ortamda gereken bilgi işlem gücü ve uzun hizmet ömrü de dahil olmak üzere otomotiv sınıfı güvence sunar. Sağladığı standartlaştırılmış donanım operasyonları ve bakımı basitleştirmeye de yardımcı olur.
Dördüncüsü, çözümün temel sistem entegrasyonudur ; bu terminal işletim sistemi (TOS) gibi temel hizmet sistemlerine ek olarak yatay taşıma sisteminin limandaki diğer çevresel hizmet sistemleriyle hızlı bir şekilde birbirine bağlanabileceği anlamına gelir.
Son olarak , açık bir ekosistem aracılığıyla araçları buluttan ayırma yeteneği .
Bu çözümün çok çeşitli akıllı sürüşlü araç modellerini destekleyebileceği anlamına gelir, bu da onu daha uygun maliyetli ve tanıtımını daha kolay hale getirir. Yue Kun, bunun projenin başında Tianjin Limanı tarafından ekosistemdeki diğer kişilerle birlikte çalışabilmeleri ve konuşlandırma maliyetlerini yaklaşık yüzde 50 oranında azaltabilmeleri için talep edildiğini söylüyor.
Akıllı Liman’ın bugün’den yarın’a sağladığı avantajlar
Yue Kun'un açıkladığı gibi Tianjin'deki akıllı liman çözümü bugün’den önemli ölçekte avantajlar sağlıyor.
Yue Kun, "Beijiang Liman Bölgesinin C Bölümünde konuşlandırılan akıllı yatay taşıma sistemi deneysel aşamada değil zaten bir yıldan uzun süredir düzenli, büyük ölçekli ve ticari temelde istikrarlı bir şekilde çalışıyor" diyor. "5G ve L4 otonom sürüş aktif olarak uygulandı ve pratik ticari ve sosyal değer getirdi. Bu tüm liman endüstrisi için ilerlemeye işaret ediyor.” diyerek Yue Kun bugün’den yarın’a olan avantajları da ortaya koyuyor aynı zamanda.
Ticareti yapılan malların yüzde 90'ının deniz yollarında taşındığı göz önüne alındığında, Tianjin Limanı artık limanların operasyonel verimlilik kazanımları sağlamak ve böylece küresel ticaretin büyümesine katkıda bulunmak için nasıl otomatikleştirilebileceğinin önde gelen bir örneğidir.Ancak bu konuyu gündemine alması gereken dünya çapında 830 limandan sadece biridir. Yue Kun'un özetlediği gibi, bu limanların otomasyon ve dijitalleşme ile ilerlemeden önce kendilerine sormaları gereken birkaç soru var: "Limanlar hangi önlemleri alacaklarına karar verirken, önümüzdeki 10-20 yıl içinde neler olabileceğini düşünmeleri gerekiyor.
"Son 12 ayda dünyanın dört bir yanındaki limanlarla iletişim halindeyiz ve en son teknolojiyle geleceğe hazır olmanın kritik olduğu konusunda hepimiz hemfikiriz. Her duruma uyan tek bir çözüm yok, bazen en gelişmiş teknoloji limanları daha da ileriye uyum sağlamakta zorlanırken daha yakın zamanda ortaya çıkan daha yeni bir teknoloji onları ileriye götürebilir. " diyerek Yue Kun gelecekte limanların akıllı olması gerektiğinin önemine dikkat çekiyor.
SONUÇ
Tianjin'de olduğu gibi, önümüzdeki on yıl boyunca liman modernizasyonu ve otomasyonulimanların hedeflerine ve küresel ekonomideki rollerine odaklanmalarını sağlayacak bir teknoloji ortağının seçilmesiyle birlikte güçlü liderlik, tutarlı vizyon ve iyi zamanlama gerektirecektir.
Yue Kun bunu "Huawei'nin stratejisi, yüksek değerli senaryolara odaklanmak ve BİT çözümlerinin derinliklerine dalmak, böylece müşterilerin bizim en iyi yaptığımız şeyi yaparak en iyi yaptıkları şeye odaklanmalarını sağlamaktır" diye özetliyor.
Sevgiyle ve Sağlıkla Kalın.
ncmCozdmr
Hüsnü Baysal’ın katkılarıyla
Kaynak :
www smartcitiesworld net/logistics/how-technology-supports-ports-in-boosting-operational-efficiency-8773
How technology supports ports in boosting operational efficiency Logistics
21 Mar 2023
by Luke Antoniou
Sponsored by Huawei