Kocaeli Büyükşehir Belediyesi (KBB) Kasım ayı olağan meclis toplantısı bugün geniş bir gündemle toplandı. Kentin son haftalarda tartışma yaratan başlıklarının masaya yatırıldığı oturumda; Gebze’de meydana gelen bina çökmesi, devam eden altyapı çalışmaları, bütçe düzenlemeleri ve belediyenin 2025 yılı planlamaları meclisin ana gündem maddelerini oluşturdu. Parti gruplarının değerlendirmeleri ve eleştirileri dikkat çekti. Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın, meclis toplantısında hem Gebze’deki bina çökmesi hem de Dilovası’ndaki fabrika yangınıyla ilgili yürütülen süreçlere dair kapsamlı bir değerlendirme yaptı. Başkan Büyükakın, mecliste kendisine yöneltilen tüm sorulara tek bir cevabın bulunduğunu ifade ederek, “O soruların tamamı soruldu, sorulmaya devam ediyor. Bir kısmı adli soruşturma olarak, bir kısmı idari soruşturma olarak sürüyor.” dedi. Dilovası yangınıyla ilgili 7 kişinin tutuklu olduğunu hatırlatan Büyükakın, “Aşağı alınan 5 kişi var. Çalışma Bakanlığı da ilgili alandaki yetkilileri aşağı aldı ve yerlerine başka atamalar yaptı. Hiçbir şey yapılmıyor değil; süreç hem akli hem idari olarak ilerliyor.” diye konuştu.
“Suçlu zemin dediler” tartışmasına yanıt
Büyükakın, Çevre Şehircilik Bakanlığı ile ilgili iddialara da değindi. Kamuoyunda, Bakan’ın “suçlu zemin” dediği yönündeki eleştirilerin gerçeği yansıtmadığını belirterek şunları kaydetti: “Konuşma yapılırken oradaydım. Bakan Yardımcısı ‘suçlu zemindir’ demedi. ‘Zemindeki bir şeyden dolayı çöktü’ dedi. ‘Suçlu metro değildir’ de demedi, ‘metrodur’ da demedi. Henüz kesin bir yargıya varmak mümkün değil.”Uzmanların da aynı görüşte olduğunu vurgulayan Büyükakın, “İlker Bey de az önce neden konusunda kesin bir yargıya varılamayacağını söyledi. Bu doğru bir ifade. Ben de aynısını söylüyorum. ‘Suçlu metrodur’ demek de, ‘metro suçlu değildir’ demek de henüz mümkün değil. Araştırma sürüyor. Suçlu kimse, gereken yapılacaktır.” dedi.
“Büyükşehir’in metro denetleme yetkisi yok”
Eleştirilerin yoğunlaştığı bir diğer başlık olan denetim yetkisine ilişkin konuşan Büyükakın, Büyükşehir Belediyesi’nin metro inşaatını denetleme yetkisinin olmadığını belirtti: “Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin metro inşaatını denetleme yetkisi yoktur. AYM tarafından yapılan bir inşaatın denetim yetkisi AYM’dedir. Hangi kanun maddesine dayanarak bu eleştiriyi yaptığınızı belirtmediğiniz için tartışmıyorum. Bu konu üzerinden spekülasyon yapmayalım.”
“2017 raporu yanlış yorumlanıyor”
Büyükakın, kamuoyuna yansıyan ve “kamulaştırma yapılmadı” iddialarının dayanak gösterildiği 2017 tarihli raporla ilgili de önemli bir ayrıntıyı paylaştı: “Büyükşehir’in 2017’de verdiği rapor, yandaş medya dediğiniz mecrada yayınlandı. Oradaki bilgilerle diyorsunuz ki ‘kamulaştırılması gereken binalar kamulaştırılmadı’. Bu ifade de doğru değil. O bölgede istasyon yapılması planlanıyordu. Metro Ulaştırma Bakanlığı’na devredildikten, inşaat başladıktan sonra zemin yapısı incelendi; metronun karenin içinden geçirilmesi için güzergâh değişikliği yapıldı. İstasyon yeri de değiştirildi.”
“Hasar yok; yalnızca bitişik binada tespit var”
Büyükakın, çökme sonrası yapılan teknik incelemelerin sonucunu şöyle açıkladı: “Yıkılan binanın yanındaki bina hariç, boşaltılan 21 bina dahil olmak üzere hiçbir binada hasar tespit edilmedi. Hasar dediğimiz şey taşıyıcı sistem üzerinde kırık, çatlak, kolon ya da kirişlerde zedelenme olmasıdır. Hiçbirinde bu tür bir hasar görülmedi.”
“Sadece bununla yetinmiyoruz; riskli yapı analizleri devam ediyor”
Çevre Şehircilik Bakanı ile yapılan görüşmeleri anımsatan Büyükakın, şu bilgiyi ekledi: “Hasarsız çıkmalarına rağmen 21 binada riskli yapı analizi de yapıyoruz. Bu çalışma devam ediyor. Riskli çıkan olursa gereği yapılacak.” Büyükakın, Büyükşehir’in yasal sorumluluğu olmamasına rağmen kent genelinde risk taraması yaptığını vurguladı: “Üzerimizde vazife olmamasına rağmen bu kentin binaları riskli mi değil mi tarattık. Türkiye’de bunu yapan başka bir belediye başkanı yok.”
“Sorumluluk yükleme çabasına anlam veremiyorum”
Muhalefetten gelen “Büyükşehir sorumludur, neden susuyor?” eleştirilerine yanıt veren Büyükakın, şu ifadeleri kullandı: “Benim neye göre sorumlu olduğuma dair tek bir gerekçe ortaya koyulmadı. Metro sorumludur ifadesini ilk günden itibaren sorumsuzca kullandınız. Oysa oradaki hiçbir uzman, hiçbir hoca binanın metro nedeniyle yıkıldığını söylemedi.” Çökme nedenine ilişkin değerlendirmeleri hatırlatan Büyükakın, süreç tamamlanmadan hüküm verilmesinin yanlış olduğunu belirtti: “Suçlu metrodur demek de, ‘metro suçlu değildir’ demek de henüz mümkün değil. Araştırma devam ediyor. Şu ana kadar yaptığım tüm açıklamalarda bunu söyledim.”
“İzmit Belediyesi’nin raporu ilk günden metroyu işaret etti”
Büyükakın, tartışmayı büyüten kritik bir yazıyı meclis kürsüsünden paylaşarak muhalefetin ilk günden metroyu suçladığını söyledi: “İzmit Belediyesi’nin 10 Kasım tarihli resmi yazısında, Kayma şikayeti üzerine yapılan incelemede zeminde hareketlilik, asfalt kalkması, parke yükselmesi tespit edildiği yazıyor. Ancak nedeni anlaşılamamıştır deniyor. Kendi imkanlarınızla zemindeki hareketliliğin nedenini dahi tespit edememişken, ilk günden ‘sebep metro’ diye açıklama yaptınız.” Yazının AFAD ve Çevre Şehircilik İl Müdürlüğü’ne de gönderildiğini belirten Büyükakın, fotoğrafların çökme günü hemen yorumlanamayacağını söyledi: “Henüz enkaz kalkmadan obruk fotoğrafı gösteriyorsunuz. Doğru söylemiyorsunuz. Çünkü doğru değil. İlk gün orada kimse kesin bir tespit yapamazdı.”
“Yaptığımız tüm çalışmaları açık şekilde paylaşacağım”
Sözlerinin sonunda Büyükakın, süreç şeffaf ilerleyecek dedi: “Yaptığım her çalışmayı anlatıyorum, gizlemiyorum. Önümüzdeki süreçte bütün analizler bittiğinde kamuyla paylaşacağım. Hepsini açık açık anlatacağım.”






