Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der), 23-24 Kasım tarihlerinde sosyal medya üzerinden Halkın Eğitim Şurası’nı düzenledi. Milli Eğitim Şurası’nın öğrencinin, velilerin taleplerini karşılayacak, onların ihtiyaçlarına cevap verecek bir şura olmadığını, 4-6 yaş grubu Kuran kurslarının okul öncesi zorunlu eğitimden sayılmasının Milli Eğitim Şurası’nın gizli gündemi olduğunu belirten Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der) Başkanı Ömer Yılmaz, Halkın Eğitim Şurası’nın ilk günü 23 Kasım’da ‘Salgın ve eğitim’ konu başlığı altında konuştu. Basın gözünden eğitim konusunda ise Sözcü Gazetesi Eğitim Editörü ve Köşe Yazarı Sultan Uçar, Milliyet Gazetesi Eğitim Editörü ve Köşe Yazarı Abbas Güçlü, Cumhuriyet Gazetesi Eğitim Editörü Sefa Uyar, BirGün Gazetesi Eğitim Muhabiri Mustafa Mert Bildircin, Bianet Editörü Ruken Tuncel söz aldı.
‘’ OKUL ÖNCESİNDE KURAN KURSLARININ ZORUNLU EĞİTİM KAPSAMINA ALINMASI AMAÇLANMAKTADIR’’
Halkın Eğitim Şurası’nın 24 Kasım tarihli ikinci günü ise şura ve eğitimin gerçek gündem konusu konuşularak bir sonuç metni hazırlandı. 20. Milli Eğitim Şurası’na dair; ‘’Şura’nın gündemlerinin var olan güncel eğitim sorunlarını tartışmak ve çözüm üretmek hedefinden ziyade siyasi iktidarın beklentileri ve hedefleri ile uyumlu şekilde belirlenmiş olması, bu Şura’nın üreteceği sonuçlar açısından meşruiyetini baştan yitirmesine neden olmaktadır. 20. Milli Eğitim Şurası’nda da tüm başlıklarda ve özellikle iki başlıkta benzer bir çabanın ve arayışın olacağı görülmektedir’’ ifadelerine yer verilirken Halkın Eğitim Şurası’nda hazırlanan sonuç metnine göre, ‘’Diyanet İşleri Başkanlığı’nın açıklamalarına, Cumhurbaşkanlığı Yıllık Planı’nda yer alan maddelere ve siyasi iktidara yakın çevrelerin Şura için illerden verdiği önergelere, yaptıkları açıklamalara baktığımızda 4-6 yaş arası çocuklarımız için okul öncesinde Kuran kurslarının zorunlu eğitim kapsamına alınması amaçlanmaktadır. Okul öncesi eğitim her çocuğumuz için tartışılmaz en temel haktır. Ancak çocuklarımızın ihtiyacı olan, 4-6 yaş arası çocuklara soyut bilgiyi dayatan pedagojik ve bilimsel olmayan bir eğitim süreci değil, çocuğun üstün yararını esas alan; eşit, ücretsiz, kamusal ve bilimsel niteliğin esas alındığı okul öncesi eğitimdir’’ açıklamaları yer aldı
‘’SİYASİ İKTİDAR İLE UYUMLU BİR ÖĞRETMEN PROFİLİ OLUŞTURULMA ÇABASININ ARKASINDA YATAN NEDEN NEDİR?’’
Halkın Eğitim Şurası sonuç metni şu şekilde devam etti, ‘’ İkinci başlık ise siyasi iktidarın uzun süredir yapmaya çalıştığı öğretmenlik mesleği ile ilgili kimi kararların alınması ve en önemlisi kapalı kapılar arkasında hazırlanan Öğretmenlik Meslek Kanunu’na yönelik bir toplumsal rıza ve kabul oluşturma arayışıdır. Şu soruyu hep birlikte sormak ve yanıt aramak durumundayız. Öğretmenlik mesleği ile ilgili sürekli tartışma sürdürülmesinin ve siyasi iktidar ile uyumlu bir öğretmen profili oluşturulma çabasının arkasında yatan neden nedir? Bu nedeni anlamak için öğretmenlik mesleğinin yapısal özelliklerine ve öğretmenlik mesleğinin toplumsal işlevine ayrıca öğretmenlerin niceliksel büyüklüğüne ve örgütlenmeye yatkınlığına dikkat çekmek gerekmektedir. Yukarıda saydığımız özelliklere bakıldığında öğretmenlik mesleğinin yeniden yapılandırılmaya, karar alıcıların hedefleri ile uyumlu bir öğretmen profili oluşturulmaya çalışıldığı görülmektedir. Bu yeni profilde öğretmenin kamusal bir hizmet üreten kamu görevlisi kamu emekçisi olma kimliğinden sıyrılması istenmektedir. Yeni öğretmen profili çok çalışan az kazanan, örgütlenmeden uzak esnek çalışmaya yatkın ve güvencesiz çalışmaya itiraz etmeyecek bir öğretmen profilidir. Bu yeni profildeki öğretmen istendiği zaman kapının önüne konulacak istendiği zaman da yeniden göreve getirilecektir. Biz veliler çok iyi biliyoruz ki hakları ile güçlü olan öğretmenler, çocuklarımızın nitelikli eğitim hakkının güvencesidir. Öğrenci Veli Derneği olarak açık bir şekilde ifade etmek isteriz ki; öğretmen kaybederse halk kaybeder. Öğretmen kaybederse çocuklarımız kaybeder, öğretmen kaybederse geleceğimiz kaybolur. Bu nedenle de kapalı kapılar arkasında hazırlanan ve içerisinde ne olduğuna dair konunun öznelerinin dahi hiçbir bilgisinin olmadığı bir meslek kanununun kabul edilebilir bir tarafı yoktur ve bu haliyle bir kanun tasarısı yasalaşamaz.
‘’EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ, EĞİTİMDEKİ EŞİTSİZLİĞİN DE İTİRAFIDIR’’
Üçüncü temel başlık ise “Eğitimde Fırsat Eşitliği” başlığı ile eğitimde yaşanılan eşitsizliğin perdelenmeye çalışılması, eğitimin piyasalaştırılmasının hızlandırılmasıdır. Bu başlık aynı zamanda eğitimdeki eşitsizliğin de itirafıdır. Eğitimde fırsat eşitliği kavramı adı altında eğitimin piyasalaştırılması, çocuklarımızı eleyen, rekabete zorlayan sınav merkezli eğitimin ısrarla sürdürülmesi, sınıfsal farklılıkların eğitime yansımasının olağanlaştırılması, yoksul ailelerin çocuklarının ve dezavantajlı çocuklarımızın en temel evrensel ve anayasal hak olan kamusal eğitim haklarının ellerinden tamamen alınması amaçlanmaktadır. Salgının son bir yılında en az 675 bin öğrenci eşitsizlikler ve yaşatılan mağduriyetler nedeniyle örgün eğitimin dışına çıkmıştır. Gerekli önlemlerin alınmaması halinde okul terki daha da hızlanacaktır. Fırsat eşitliği adı altında yapılmak istenenlerin üstü örtülmeye çalışılmaktadır. Öğrenci Veli Derneği olarak bizim için asıl mesele eğitimde fırsat eşitliği değil eğitim hakkı ve kamusal eğitimdir. Kamusal eğitimin temel koşulu, tüm çocuklarımız için eşit, parasız, kapsayıcı, ulaşılabilir, bilimsel, nitelikli olmasıdır.
‘’ ÇOCUK İŞÇİLİĞİNİN YAYGINLAŞTIRILMASI AMAÇLANMAKTADIR ‘’
Dördüncü temel başlık ise mesleki eğitim başlığı ile amaçlanandır. MEB’in yaptığı son açıklamalar, eğitim ile piyasa arasında kurulan ilişki, Organize Sanayi Bölgelerine yeni okulların açılacağının müjde olarak duyurulması, çocuklarımızın eğitim hakkının nasıl ihlal edildiğini ve edileceğini bize göstermektedir. Şura ile meslek liselerinin okul özelliğinin tamamen kaldırılması, okulların çıraklık eğitim merkezlerine dönüştürülmesi, sınıfsal olarak en yoksul ailelerin çocuklarının okuduğu meslek liselerindeki öğrencilerin ucuz iş gücü olarak görülmesi ve çocuk işçiliğinin yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır.
‘’SALGIN VE EĞİTİM EN ÖNEMLİ BAŞLIK’’
20. Milli Eğitim Şurası’nın gündeminde dahi olmayan bizim için en önemli başlık ise salgın ve eğitimdir. Salgının yalnızca ilk 12 haftasında en az 28 eğitim emekçisi alınmayan önlemler sonucu covid-19 nedeniyle yaşamını kaybetti. Alınmayan tedbirler nedeniyle covid-19 sonucu yaşamını kaybeden çocuklarımız oldu. Binlerce öğrenciye, öğretmene, eğitim emekçilerine pozitif tanısı konuldu, yüzlerce sınıf karantinaya alındı. Eğitimde yaşanan eşitsizlikler, mağduriyetler her geçen gün derinleşerek artmaktadır. Yüz yüze eğitimde yaşanılan sorunlar, eşitsizlikler en can alıcı haliyle devam ederken, salgın hiç yaşanmamış ve yaşanmıyor gibi bir Şura gerçekleştirilecek. Salgında yüz yüze eğitimde ders sürelerinin azaltılması, sınıfların seyreltilmesi, yeterli öğretmen atamasının yapılması, gerekli yardımcı personel istihdamının sağlanması, maske, hijyen malzemelerinin eksiksiz temin edilmesi, havalandırma sistemlerinin kurulması ve tüm önlemlerin gerçekleştirilmesi için eğitime yeterli bütçe ayrılması tartışmasız temel gereklilikler iken, salgın hiç yaşanmamış gibi okullar açıldı ve salgın yaşanmıyor algısı yaratılmaya çalışılarak yüz yüze eğitim sürdürülmek isteniyor.
‘’NE YAPILIRSA YAPILSIN MEŞRUİYET KAZANDIRAMAYACAK’’
Salgın ve eğitim başlığının Şura’da gündem dahi olmaması ile yapılmak istenen açıktır. Son 20 yılda ve salgın süresince olduğu gibi gerçekleştirilecek Şura, çocuklarımızın, eğitim emekçilerinin hakları için değil bir kez daha sermayenin ve siyasi iktidarın ihtiyaçları için yaşama geçirilmek istenmektedir.20. Milli Eğitim Şurası, 1-3 Aralık tarihlerinde, işte böyle bir siyasi gündem ve tablo içinde gerçekleştirilecek. Ne yapılırsa yapılsın 20. Eğitim Şurası yapılması amaçlanan adımlara meşruiyet kazandıramayacak. Eğitimin gerçek sorunlarına, biz velilere, çocuklarımıza, eğitim ve bilim emekçilerine rağmen gerçekleştirilecek bir Şura ve alınan kararlar, toplum tarafından kabul görmeyecek ve meşru olmayacaktır. Öğrenci Veli Derneği olarak çok iyi biliyor ve inanıyoruz ki çocuklarımızın eğitim hakkı, eğitim ve bilim emekçilerinin hakları için verdiğimiz emek, çaba, mücadele memleketimizin bugünü ve yarınları içindir’’
Yorum yazarak Özgün Kocaeli Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgün Kocaeli hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgün Kocaeli editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgün Kocaeli değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Özgün Kocaeli Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgün Kocaeli hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgün Kocaeli editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgün Kocaeli değil haberi geçen ajanstır.