Kişisel bir dokunuşla akıllı şehirlerin yaratılmasında yapay zekanın rolü…

Abone Ol

Yapay zekanın (AI-YZ) uygulanması, şehirlerde yaşayanlar ve ziyaretçiler için sorunsuz, duyarlı ve kullanıcı merkezli deneyimlerin sunulmasını kolaylaştırabilir.

Bu makale, akıllı şehirlerin geliştirilmesinde yapay zekanın (AI - YZ) rolünü incelemekte ve özellikle şehirlerin kişiselleştirilmesini nasıl geliştirebileceğine odaklanmaktadır.

Bu makalede, Dell Technologies Dikeyler, Bilgisayarlı Görüş ve Yapay Zeka Küresel Teknoloji Direktörü Wayne Arvidson ve NVIDIA EMEA Akıllı Şehirler ve Mekanlar Direktörü Charbel Aoun, özellikle şehir sakinleri (yaşayanları) ve çalışanlar için yaşam kalitesini artırmaya odaklanarak şehirlerde yapay zekanın potansiyel uygulamalarını ele alıyor. Ayrıca, bu teknolojinin erken benimsenmesinin basamaklı avantajlarını da açıklıyorlar.


Bir şehrin finansal performansının iyileştirilmesi, operasyonel verimliliğin optimizasyonuna, kaynak kullanımının etkinliğine ve süreçlerin maliyet etkinliğine bağlıdır. Ayrıca, şehir ortamlarında pozitiflik, güvenilirlik ve sürdürülebilirlik ile karakterize edilen kişisel deneyimlerin ve hizmetlerin sağlanmasının vazgeçilmez bir bileşenini oluştururlar.

Şehirlerdeki bireylerin kişisel deneyimlerini tartışırken, üç temel grubun deneyimlerini dikkate almak önemlidir: şehir sakinleri (şehirde yaşayanlar - yerleşikler ve ziyaretçilerden - turistlerden oluşur) çalışanlar ve tedarikçiler.

Çalışanlar söz konusu olduğunda amaç, en uygun çalışma ortamını yaratmak ve halka etkin bir şekilde hizmet etmeleri için gerekli araçları sağlamaktır. Yapay zeka ve diğer teknolojilerin uygulanması, görevlerini kolaylaştırabilir, idari yükleri azaltabilir ve üstün hizmet sunumunu kolaylaştırabilir, böylece iş memnuniyetini ve verimliliği artırabilir.

Tedarikçiler için, belediye otoritesi ile iş yapma konusundaki önceki deneyimlerini içerir. Bu, ilk işe alım sürecinden gerekli izinlerin ve mevzuata uygunluğun alınmasına, ihale sürecine katılıma ve ardından ücretin alınmasına kadar tedarikçinin deneyiminin tamamını kapsar. Hem kolaylaştırılmış hem de şeffaf bir süreç, tedarikçiler ve şehir arasındaki etkileşimi kolaylaştırarak hizmetlerin verimli bir şekilde sunulmasını sağlar.

Bu gruplar için geliştirilmiş bir deneyim, daha sonra, şehir hizmetleriyle sorunsuz etkileşim kurmak ve ihtiyaçlarının verimli bir şekilde karşılanmasını isteyen şehir sakinleri için üstün deneyimler ve hizmetler yaratılmasına katkıda bulunur. Bu, sorunsuz, duyarlı ve kullanıcı dostu bir deneyimin büyük önem taşıdığı izinlerin alınması, sorunların bildirilmesi, ziyaretçi bilgilerinin sağlanması ve parklar ve park alanları gibi belediye tesislerinde gezinmeyi kapsar.

YZ bu farklı deneyimleri nasıl birleştiriyor

Yapay zekanın şehir bağlamında uygulanması, üçüncü taraflarla ilk etkileşimlerden belediye iş gücünün optimizasyonuna ve şehrin yerleşikleri için kişiselleştirilmiş deneyimlerin oluşturulmasına kadar bir ilerleme gerektirir.

Tüm şehir sakinlerinin deneyimlerini iyileştirme perspektifinden bakıldığında, öncelikli odak noktası şehir altyapısı ve hizmetleriyle etkileşimleri iyileştirmektir. Amaç, bu etkileşimleri daha verimli hale getirmek ve herkes için daha yüksek düzeyde hizmet sağlamaktır. Örnek vermek gerekirse, bir bireyin park yeri gibi şehir tesislerini kullanması gerektiğinde, yapay zeka kullanılabilirliği ve erişim kolaylığını optimize ederek deneyimlerini önemli ölçüde iyileştirebilir.

Şehir çalışanları ve sakinleri (yerleşik yaşayanları) için faydaları daha ayrıntılı olarak düşündüğümüzde, yapay zekanın benimsenmesinin olumlu bir pekiştirme süreci ile nasıl hızlandırıldığını görebiliriz. Örnek olarak şu senaryo ele alınabilir: Bir kişinin yüzme havuzu kurmak için izin alması gerekiyor. Şu anda bu süreç sıklıkla imar, inşaat izinleri ve çevre düzenlemelerinden sorumlu olanlar da dahil olmak üzere çok sayıda departmanla iletişim kurulmasını gerektirmektedir.

Bu durum, sorgulamalar aynı ekibe yapıldığında bile farklı departmanlar tarafından sağlanan bilgilerde tutarsızlık potansiyeli yaratmaktadır. Yapay zeka, gerekli tüm bilgileri tek bir etkileşimde birleştirerek bu süreci kolaylaştırma potansiyeline sahiptir. Bir kişi bir yapay zeka aracıyla etkileşime girebilir, projesini ifade edebilir ve çeşitli departmanlarda gerekli tüm adımları ve onayları otomatik olarak içeren bir form alabilir. Bu, gerekli telefon görüşmelerinin sayısında bir azalma ile sonuçlanır ve bilgilerin tutarlılığını ve işlem sürelerinin hızlanmasını sağlar. Bunun sonucunda kullanıcı için gelişmiş bir deneyim ve daha değerli görevlerin tamamlanması için belediye personelinin serbest bırakılması sağlanır.

Ayrıca, yapay zeka iş emirlerinin oluşturulmasını kolaylaştırabilir ve bunların hızlı bir şekilde işlenmesini garanti edebilir. Birçok departmanda iş emirleri hala manuel olarak kaydedildiğinden ve bu da gecikmelere neden olabileceğinden, bu önemli bir konudur. Yapay zeka (AI), bu siparişleri dijital bir formatta oluşturma ve takip etme kapasitesine sahiptir ve sakinleri şehirle temaslarının zamanlamasına göre uygun sıraya yerleştirme yeteneğine sahiptir. Yapay zeka, taleplerin durumunu etkin bir şekilde yönetip güncelleyebildiğinden, bu sistem takip gerekliliğini ortadan kaldırmaktadır.

Ayrıca, YZ şehir sakinleriyle (yaşayanlarıyla) kendi ana dillerinde iletişim kurabilmektedir. Dilsel çeşitliliğin yüksek olduğu şehirlerde bu yaklaşım, tüm şehir sakinlerinin, ziyaretçilerin ve turistlerin dillerinden bağımsız olarak açık (net) ve tutarlı bilgilere erişebilmelerini sağlar. Bu çok dilli destek, kapsayıcılığı artırır ve ana dili İngilizce olmayanların ve uluslararası ziyaretçilerin şehir hizmetleriyle ana dili İngilizce olanlar kadar etkili bir şekilde etkileşime girebilmelerini sağlar. Bu özellik özellikle turistler gibi geçici olarak şehirde yaşayan ve bilmedikleri şehir ortamlarında gezinirken yardıma ihtiyaç duyabilecek ziyaretçiler için faydalıdır.

Yapay zekayı temel bir teknoloji olarak ele almak

Şehir operasyonları ekipleri, çevreyi kapsamlı bir şekilde dijitalleştiren ve böylece sürekli (önemli) girdi ve geri bildirim üreten sensörler de dahil olmak üzere çok sayıda veri kaynağına erişebilir. Şehir merkezlerinin karşılaştığı temel zorluk, bu önemli veri büyüklüğünün harekete geçirilebilecek içgörülere dönüştürülmesidir. Video ve veri analizi için üretken yapay zeka ve büyük görsel dil modelleri (VLM) gibi yenilikler, kullanıcıların yapay zeka aracı yardımcılarıyla doğal dilde konuşmasına olanak tanır. Ayrıca, şehirlerin fiziksel varlıklar olduğu göz önüne alındığında, fiziksel YZ uygulamalarını simüle etmek için dijital ikizler, yeni hizmetlerin test edilmesinde ve iyileştirilmesinde etkili olabilir. Bunun temelinde, teknolojiye evrensel erişim sağlayarak yeni bir sınıra öncülük eden doğal dil işleme destekli YZ aracıları ve sohbet robotları bulunmaktadır.

Yapay zeka, dijital ikizler de dahil olmak üzere şehirlerdeki yaşam kalitesini önemli ölçüde zenginleştirebilecek çok sayıda sofistike teknolojinin ilerlemesi için bir katalizör görevi görmektedir. Dijital ikizler, fiziksel varlıkların, altyapının ve hatta tüm şehirlerin sanal kopyalarının oluşturulmasını kolaylaştırır. Bu, deneyimleri hesaplama açısından önemli ölçüde geliştirerek daha etkili yönetim ve planlamayı kolaylaştırabilir.

Şehir yöneticilerine kapsamlı içgörüler sağlamak, önemli ölçüde üretken yapay zeka destekli bilgisayarlı görüş modellerinin ve VLM'lerin sağlam algısal yeteneklerine bağlıdır. Bu teknolojiler, grafiti ve çöp gibi görsel kirlilik de dahil olmak üzere şehirlerle ilgili senaryoları izleyip ele alabilen ve hatalı altyapıyı tespit edebilen yeni YZ ajanlarının (yazılımlarının) ve yardımcılarının geliştirilmesini sağlar.

Bu süreçlerin yapay zeka ajanları (yazılımları) yardımıyla otomasyonu, şehirlerin daha fazla sayıda yetenek kullanmasına ve onlarla doğal dilde iletişim kurmasına olanak tanır. Bu da daha temiz ve daha hoş ortamların yaratılmasıyla sonuçlanır ve bu ortamları deneyimleyen herkese doğrudan fayda sağlar.

Yanıt sürelerinin ve sağlanan çözümlerin kalitesinin tüm şehir sakinleri için tatmin edici olması son derece önemlidir. Yapay zeka uygulaması, süreçlerin optimizasyonunu kolaylaştırarak daha hızlı yanıt verilmesini ve üstün çözümler sunulmasını sağlar. YZ'nin kullanılması, şehir sakinlerinin, ziyaretçilerin, turistlerin vergilerinin dağıtımında daha fazla verimlilik algılamalarını sağlar ve bu da daha olumlu bir deneyim yaratır. Süreçler kolaylaştırıldığında, şehirler kaynakları parklar, tesisler ve diğer mekanlar gibi diğer hayati alanların bakımına yeniden tahsis edebilir, böylece sadece mevcut altyapıyı geliştirmekle kalmaz, aynı zamanda herkes için yaşam kalitesini de artırır.

Hizmet ve deneyimin gerçek anlamda kişiselleştirilmesini sağlamak

Daha kişiselleştirilmiş kamu hizmetlerine doğru geçiş, bir dizi faktör tarafından yönlendirilmektedir; bunlardan biri de şehirler için sofistike yapay zeka araçlarının artan erişilebilirliğidir. Önceden, şehirlerin iki temel alternatifi vardı: ya kısıtlı ve önceden tanımlanmış sonuçlar veren hazır YZ uygulamaları satın alabilirlerdi ya da kendi özel gereksinimlerine göre uyarlanmış ısmarlama çözümler geliştirmek için veri bilimcilerinden oluşan bir ekibe ve önemli kaynaklara büyük yatırım yapabilirlerdi. Bu son seçenek, şehirlerin çoğu için son derece maliyetli ve zaman alıcıydı ve hala da öyle.

Ancak Dell ve NVIDIA gibi platformların ortaya çıkmasıyla durum değişmektedir. Bu platformlar, düşük kodlu veya kodsuz yapı taşlarıyla doğrulanmış çözümler sunmakta ve böylece büyük dil modelleri, doğal dil işleme, CBS entegrasyonu ve dijital ikizler gibi gelişmiş teknolojilerin şehir BT departmanları tarafından uygulanmasını kolaylaştırmaktadır. Bu araçlar kişiselleştirilmiş hizmetlerin sunulmasını sağlayarak kullanıcı deneyimini, güvenliği, operasyonel verimliliği ve sürdürülebilirliği artırır. Kişiselleştirilmiş sonuçlar yaratma becerisi artık her zamankinden daha fazla şehir için gerçekçi.

Bu teknolojilerin gücü ve karmaşıklığı, halkla etkileşimlerden toplanan veri hacminin artmasına paralel olarak büyümeye devam etmektedir. Bu veriler yapay zeka modellerine dahil edilmekte ve böylece daha yüksek düzeyde özelleştirme (kişiselleştirme) sağlamak için gelişmişliklerini ve kapasitelerini artırmaktadır.

SONUÇ

İçinde bulunduğumuz çağ, olağanüstü bir teknolojik evrim dönemine tanıklık etmektedir. Gelecek hakkında kesin bir tahminde bulunmak mümkün değildir; ancak, teknolojik ilerlemenin hızlanma oranı ve benimsenme oranı açıktır. Asıl önemli konu, bu teknolojilerin pratik, insan merkezli hizmetlere nasıl dönüştürüleceğidir.
Konuşmadan metne, metinden konuşmaya ve veri merkezileştirmeyi kapsayan multimodal yapay zekanın entegrasyonu, şehirlerde bir dönüşüm yaratmaktadır. Şehirler artık veri tabanlarına erişebiliyor, bireysel profilleri anlayabiliyor ve metin, ses ve video aracılığıyla kişiye özel (kişisel) hizmetler sunabiliyor.
Bu sadece geleceğe dair b ir vizyon değil; günümüzde ortaya çıkmaya başlayan bir gerçeklik.

Sevgiyle ve Sağlıkla Kalın.

ncmCozdmr

Hüsnü Baysal’ın katkılarıyla

Kaynaklar :

www smartcitiesworld net/opinions/how-ai-supports-the-creation-of-smart-cities-with-a-personal-touch
How AI supports the creation of smart cities with a personal touch
AI and Machine Learning
07 Aug 2024
by Wayne Arvidson, Dell Technologies & Charbel Aoun, NVIDIA
Sponsored by Dell Technologies & NVIDIA

www dell com/computervision