Uyum ve Yaratı Tezatı: Çağdaş

Girdiğiniz bir ortama uyum sağlamak, uyumlu bir insan olmak, çevresindeki insanlara uygun davranışlarda bulunmak gibi kavramlar, nesneyle değil özneyle bağlantılı olan kavramlardır. Özne, doğal çıkarını korurken, çıkarına zarar verme olasılığına sahip başka öznelere karşı sözünü ettiğimiz kavramlardan birini ya da birkaçını, bilinçdışı bir yöntemle sahiplenir. Bu kavramlardan başka öyle bir kavram vardır ki; aksi neredeyse hiç tartışılmamıştır: ‘Çağdaş’ sözcüğünden söz ediyorum... Sözcüğün gayet olumlu bir izlenim bıraktığı söylenebilir. Hatta modern sözcüğüyle kardeş olduğunu bile savunabilirler. Oysa sözcük, yaratmak, türetmek, yenilik, farklılık gibi, dogmaları yıkan hemen her kavramı öteleyen bir duruşa sahiptir. Birilerince açılan bir çağı paylaşmak, içinde bulunduğu çağın gerçeklerine birilerinin bakış açısıyla yaklaşarak, çoğunluğun düşüncelerine uyum sağlamak anlamlarında kullanılır. Peki, çağdan kastedilen şey nedir ve sürecin aralığı kim tarafından belirlenmiştir? Söz edilen çağın adil bir çağ olduğundan emin miyiz? Hegomonik bir çağı paylaşmak ne kadar gurur verici bir eylemdir? Kısacası ‘çağdaş’ uyum sağlamayı uyum yaratmaktan önce kılan bir sözcüktür, uyum yaratmayı reddetmese bile! Toplumları peşimizden sürükleyecek kadar yüce uyumlar yaratmak varken niçin birileri tarafından oluşturulmuş bir çağa uyum sağlıyoruz? Sorduğum bu soru keskin devrimci bir düşüncenin ürünüdür fakat çağdaş sözcüğü en çok devrimci olduğunu iddia eden bireylerce sahiplenilmiş bir kavram olup çıkmıştır. İşte bu tezat!

Her şeyden önce insan gerçeğinin farkına varmak gerekiyor sanırım. Devrimci ideolojinin iyilik, güzellik, erdem, ahlak gibi genellemelerle donattığı insanı doğanın bir parçası olarak gören sosyal darwinizme göre, insan, tıpkı hayvanlarda olduğu gibi doğal fakat güdüsel bir çıkar kavramı üzerine kurulmuştur. İnsan, kendi beninden sıyrılıp da kendisi dışında başka nesnelerin de var olduğuna inanıp onun farkına varana kadar yaratma bilinci yerini çoktan uyum sağlama bilincine bırakmıştır. Fakat önder olmayı başarmış bireyler sözünü ettiğimiz tezatın farkında oldukları için – belki de ben bunları söylerken iyimser davranıyorum- çağdaş sözcüğüne sığınmış, bu sözcüğü dillerine pelesenk etmişlerdir. Bu sözcüğü en çok kullanan isimler çoğunlukla çağ yaratan olmuşlardır. İşte bu da başka bir tezat.

Çağdaş sözcüğünü kullananlar sahiden uyum sağlamayı kabul etselerdi yaşadığı çağda köktenci bir yaklaşımla değişime taraf olmayı tercih ederler miydi? Uyum ve itiraz söz konusu olduğunda tahtırevanın itiraz ağırlığını oluşturanlar, uyumu savunan çağdaşlar kadar olamamıştır.

İşte bu da en başka tezat!

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Volkan Altınbaş - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Özgün Kocaeli Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgün Kocaeli hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Özgün Kocaeli editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgün Kocaeli değil haberi geçen ajanstır.



Kocaeli Markaları

Özgün Kocaeli, Kocaeli ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (262) 324 32 40
Reklam bilgi

Anket Kocaelispor TFF 1.Lig'i kaçıncı sırada bitirir?