Bir sonraki büyük yıkıcı teknoloji geliyor. Şehirler 'uçan arabalara' nasıl hazırlanabilir?

  • Kentsel Hava Hareketliliği - veya 'uçan arabalar' - şehirlerin gelecekteki altyapıya yatırım yapmaları için daha esnek bir yol sunabilir.

  • Şehirler, bu teknolojinin nasıl uygulanacağını ve topluluklarını nasıl etkileyeceğini şekillendirmeye yardımcı olabilir.

Araç paylaşımından COVID-19 karantinalarına kadar, şehirler son birkaç yılda büyük değişiklikler yaşadı. Bu değişiklikler insanların nasıl dolaştığını, nasıl çalıştıklarını ve ekonomilerini neyin beslediğini değiştirdi. Şaşırtıcı yeni bir yıkıcı  teknoloji  yolda, ancak bu sefer şehirlerin toplulukları için en iyi sonucu veren çözümü hazırlamak ve şekillendirmek için zamanları var.

Bu yıkıcı teknolojinin teknolojinin  birçok adı var, ancak buna Kentsel Hava Hareketliliği (UAM), Helikopter 2.0 veya hatta 'uçan arabalar' deseniz de, dikey kalkış ve inişe (VTOL) yönelik bu yeni yaklaşım, bir altyapı (fırlatma rampaları vb.) inşa edilmesi demiryolundan daha ucuz ve geleneksel helikopterlerden daha güvenli ve daha erişilebilir bir teknoloji. Düzgün bir şekilde uygulanan UAM, mevcut  toplu taşıma düğümlerini birbirine bağlayabilir ve hatta şehirlerin çalışanları toplu taşıma ihtiyaçlarına bağlamasını kolaylaştırabilir.

Bir zamanlar uzay çağı geleceğinin bir parçası olarak görülen uçan arabalar artık ulaşılabilir durumda. Teknoloji şirketlerinden ve düzenleyici kurumlardan gelen temkinli tahminler, bu çözümlerin 5 ila 10 yıl içinde uygulanabileceğini söylüyor. Ancak şehir paydaşlarının  bu yeni seçeneğe güvenmesini ve insanların ihtiyaçları için gerçekten işe yaramasını sağlamak için şehirler, standartları ve beklentileri şekillendirmek için şimdiden planlamaya başlamalıdır.

Agenda , neyin gerekli olduğunu anlamak için Dünya Ekonomik Forumu'nun Havacılık ve Dronlar Lideri Harrison Wolf ile konuştu. Wolf, dünyanın dört bir yanındaki şehirlere rehberlik edecek kentsel gökyüzü için özel bir dizi ilkenin başlatılmasına yardımcı oluyor . Los Angeles bu ilkeleri uygulamaya kararlı şehirlerden birisi  ve bunu diğer şehirlerle işbirlikleri izleyecektir. Agenda’nın Wolf ile şehirlerin neden bu yeni yıkıcı teknolojiyi  şekillendirmesi gerektiği ve neyin akılda tutulması gerektiği hakkında yaptığı konuşmadan alıntılarla ile yazımıza devam ediyoruz.

Agenda : Kentsel Hava Hareketliliğini tanımlayın ve şehirleri nasıl yeniden şekillendirebilir?


Wolf: Gökyüzünde yolcu ve kargo taşımanın yeni bir yolu. Helikopterlerimiz çok uzun bir süredir varken, onlar sadece toplumun çok küçük bir kesimi için(çoğunlukla seçkinler için). Helikopterler, belki de diğer havacılık veya ulaşım modlarından daha az güvenli olduklarını göstermiştir.  Bununla  daha güvenli, daha emniyetli, daha sürdürülebilir ve daha verimli uçuşu birleştirerek, daha fazla insanın gökyüzünde uçabilmesi ve tıkanıklıkların dışında ve şehirler arasında daha hızlı hareket edebilmesi umut ediliyor.

Agenda: Bu, okuyucuların aşina olabileceği geleneksel helikopter motorlarından nasıl daha sürdürülebilir bir seçenek olabilir?
Wolf: Geleneksel bir arabadaki içten yanmalı motor ile Prius'ta bulacağınız şey arasındaki fark bu. Daha hibritleştirilmiş, daha tam elektrikli dikey kalkışı tanıtırken karbon ayak izini önemli ölçüde azaltırsınız. Menziliniz kısa vadede biraz azaldı, ancak bu teknolojiler olgunlaştıkça ve pil yoğunluğu arttıkça, çok daha temiz, çok daha verimli ve arızaya daha az eğilimli bir teknolojiye sahip olacaksınız. Bakım ve duruş sürelerini ve dolayısıyla genel maliyetleri azaltır.

Agenda: Transit geçiş için burada ne gibi bir fırsat var?

Wolf: Uber Elevate, bu ulaşım yöntemlerinin arkasındaki ekonomiye bakan bir şirket. Söyledikleri, üç ila beş yıllık bir süre içinde bir Uber Black ile fiyat karşılaştırması yapmanın mümkün olabileceğidir. Yani, bir Uber'in bir ila iki saat sürebileceği bu çok yoğun kentsel ortamlarda, on beş ila yirmi dakika uçabilir ve aynı ücreti ödeyebilirsiniz. Birdenbire, en azından iş seyahatinde olanlar için çok uygun fiyatlı hale gelir.

Kısa vadede, tıpkı otomobilin tanıtılması gibi, hava yolculuğunun tanıtılması gibi, orta sınıf ve iş seyahatinde olanlar için bir şey olacağını düşünüyorum. Zamanla, sübvansiyonları buldukça, maliyet paylaşımını nasıl yapacağımızı çözdükçe maliyet açısından daha rekabetçi hale gelebileceği bir noktaya çekilecektir 

Agenda: Altyapı yatırımları zaten uzun süredir erteleniyordu. Bu, şehirlere nasıl esneklik sağlıyor?


Wolf :Bunun en önemli unsurlarından biri, [UAM'lerin] farklı ağlarının ne kadar dinamik olabileceğidir. Bir demiryolu lineerdir. Sizi A'dan B'ye götürür. Aynı zamanda, büyük yatırımlar ve büyük sermaye gerektiren ve görünüşte şehirler tarafından onlarca yıllık stratejik planlama ve kumar gerektiren onlarca yıllık bir projedir. Bu düğümsel yapının yapabileceği şey, şehirde gezinebileceğiniz ilgi çekici noktalar yaratan, doğrusal olmayan bir ulaşım ağı oluşturmaktır. Bu biraz devrim niteliğinde çünkü artık geliştirilen altyapının düğümlü kadar yönlü olması gerekmiyor. Ve bu oldukça ilginç çünkü o zaman yüksek verimli düğümlere bağlanabilir ve mevcut sistemi tamamlayıcı bir şey yaratabilirsiniz. Şehirler değiştiğinde, nüfus hareket ettikçe, rotalar tren ve demiryolu gibi hareket edebilir,

Yani, Palmdale, California gibi bir şehir için, bir banliyö ortamınız ve LA'ya uygun büyük bir banliyö trafiğiniz var, ancak kısa vadede taşıtlar için yüksek verimli seçenekleriniz yok. Nüfusları daha yoğun bir kentsel çevreye veya banliyöye bağlamanız gerekir. Yapabileceğiniz şey, bir vertiport oluşturmak veya bu hizmetin gittiği bir alan oluşturmak ve ardından doğrudan metro istasyonu veya hatta bir havaalanı olan bir alana uçmaktır. Bu yeni yaklaşımla, mevcut bir demiryolu hattını alabileceğiniz LA'nın eteklerine 15 dakikalık bir yolculukla bağlanabileceksiniz.

Agenda: Şehirler genellikle havacılık konuşmalarına dahil olmaz. Neden böyle ve şimdi farklı olan ne?


Wolf:Ulusal makamlar, gökyüzünü yönetmek için tam yetkiye sahiptir. Bunu kimse sorgulamıyor. Genel olarak konuşursak, havacılık bugüne kadar bölgeler arası olmuştur. Ancak şehir içi uçuşlar için teklifler görmeye başlıyoruz. Şehirlerde çok daha fazla mal ve yolcu hareketi göreceksiniz. Bu ölçek büyüdükçe, yerel makamlar, aynı alanlarda eşitsizliği veya kirliliği güçlendirmememizi sağlamak için daha önce olduğundan çok daha büyük bir rol oynamak zorunda kalacaklar. Sonuçta, kirlilik veya trafik ısı haritalarına baktığınızda, orantısız bir şekilde alt sosyo-ekonomik grupları etkiliyor. Yani bu yeniden yaratmak istemediğimiz bir şey.

Agenda: Geçmiş yıllarda şehirler, yıkıcı teknolojilerin kendilerine geldiğini izledi. Gelecek  değişikliklerin önüne geçmeleri neden önemli?


Wolf: Tüm paydaşlar için, yıkıcı teknolojinin dışında kalmaktansa yıkıcı teknolojinin  bir parçası olmak çok daha iyidir. Bazı araç paylaşım uygulamalarına ve hizmetlerine karşı büyük bir tepki gördük. Bazı mikro mobilite çözümleri için dünya çapında büyük endişeler gördük. Ve veri toplama ve daha zorlu politika planlama amaçları açısından şehirlerin neler yapabileceği konusunda gerçek bir meydan okuma var. Politika planlayıcılar, endüstri ve topluluk grupları, Dünya Ekonomik Forumu'nun LA'yı yapmasına destek verdiği gibi, başından beri çok paydaşlı bir topluluğu dahil ederek, sistemi daha duyarlı bir şekilde tasarlayabilir.

Agenda: Bu birçok şehir için yeni bir deneyim olacak. Hazırlanmak için ne yapabilirler?


Wolf: COVID-19 ve mevcut ekonomik kriz herhangi bir şehir bütçesini zorladı ve bunu kabul etmemiz gerekiyor. Bugün şehirlerin bu yıkıcı teknolojiye hazırlanmak için yapabileceği üç şey olduğunu düşünüyorum. Biri, gökteki ambulanslar veya ilk müdahale ekipleri için tasarlanmış bir tıbbi dağıtım sistemi veya kültürel ve yerel olarak alakalı herhangi bir şey olsun, vatandaşlarına hemen gerçekten yardımcı olduğunu görebilecekleri faydalı kullanım örneklerini belirlemektir.

Agenda: İşbirliği ne kadar önemli olacak?


Wolf: Şehirler uzmanlık geliştirmeli ve sektör uzmanlığı tarafından desteklenen dersleri birbirleriyle paylaşmalıdır. Bazı şehirlerde UAM için tanımlanmış yüz milyonlarca dolar var. Diğerlerinin finansmanı yok. Ancak, Dünya Ekonomik Forumu'nun şu anda yaptığı bir şey olan ders paylaşım toplulukları oluşturmak, bazılarının bu zorlukta karşılaşacağı bazı engellerin üstesinden gelmeye gerçekten yardımcı olduğunu düşündüğüm bir şey. Bunun ötesinde, şehirlerin bu süreci başlatmaktan dahili olarak hangi kurumun sorumlu olacağını belirlemesi gerekecektir. Ve sonra şehirlerin hem öğrenmek hem de bunun karşılıklı olarak nasıl faydalı olabileceğini anlamak için endüstri ile birlikte çalışması gerekecek. Kamu ortaklıkları aracılığıyla ne kadar birlikte çalışırsak, bu o kadar gerçekçi olacaktır.

Agenda: Geçmişteki yıkıcı teknolojiler şehirleri bu değişime nasıl hazırlayacak?


Wolf: Yıkıcı teknolojilerin  doğrudan bir sonucu olarak şehirlerdeki Baş İnovasyon Görevlileri ve Sürdürülebilirlik Baş Görevlilerinin gelişimini gördük. Şehirlerin daha önce hiç olmadığı şekilde veri analizine yatırım yaptığını ve teknoloji uzmanlığı ile kamu politikası uzmanlığı arasında köprü kurmak için tüm özel kamu ekosistemlerinin ortaya çıktığını gördük.

Agenda: Ne ters gidebilir? Ya bu yeni teknolojinin şehirleri nasıl etkileyeceği konusunda hiçbir hazırlık yoksa?
Wolf: Emniyet ve güvenliği ciddiye almazsak, toplum buna güvenmeyecektir. En önemli şey, toplumun her türlü yeni hareketliliği veya ulaşımı kabul etmesidir. Bu güven olmadan, ölçeklenmeyecek ve fiyat asla düşmeyecek. Diğer alanlarda gördüğümüz aynı önyargıları ve eşitsizliği pekiştireceğiz. Bunu çok düşünceli ve sonrkapsayıcı bir şekilde yapmamız önemlidir. Helikopterin eşitsizliğini pekiştiriyorsa, yalnızca çok zengin VIP'ler sıkışık trafik yollarında uçuyorsa, bunu kötü yaptık. Yapmak istediğimiz şey bu değil.

Bu konuşmadan yola çıkarak uçan arabalarla ilgili öncü bir uygulamayla  yazımıza devam edelim:

İngiltere, uçan arabalar için dünyanın ilk havalimanını inşa ediyor

  • Elektrikli uçan taksiler için açılan bir havaalanı, bu yıl içinde İngiltere'nin Coventry şehri yakınlarında faaliyete geçecek.
  • Elektrikli hava taksileri pazarı yalnızca ABD'de 500 milyar dolar değerinde olabilir.
  • Ancak teknoloji hala düzenleyici zorluklarla karşı karşıya.

Bu bir kuş mu? Bu bir uçak mı? Yoksa elektrikli uçan araçlar için özel olarak inşa edilmiş dünyanın ilk havalimanına inmek için gelen uçan bir araba mı?

Kulağa bilimkurgu filminden fırlamış gibi gelebilir ama bu havaalanı aslında İngiltere'nin Coventry şehri yakınlarında Kasım 2021'e hazırlanıyor.

Air-One tesisi sadece bir aylığına açık olacak ve devlet kurumları, özel sektör işletmeleri ve havacılık endüstrisi arasındaki bir işbirliğidir. Hyundai Motor Group'un Kentsel Hava Hareketliliği Bölümü ve Coventry Kent Konseyi'nin katılımıyla Urban Air Port tarafından geliştirilmiştir.

Bir fantezi uçuşundan daha fazlası

Açılan havaalanı seyahat geleceği modları için sıfır emisyon hedefinin (kavramının) bir kanıtı olarak inşa ediliyor . Elektrikli dikey kalkış ve iniş (eVTOL) araçları, insanlar şehir merkezleri arasında seyahat ederken sıkışıklığı azaltmanın düşük karbonlu bir yolu olarak öneriliyor.

“Arabaların yollara ihtiyacı var. Trenlerin raylara ihtiyacı var. Uçakların havaalanlarına ihtiyacı var. Urban Air Port'un kurucusu ve yönetim kurulu başkanı Ricky Sandhu, eVTOL'lerin Kentsel Hava Limanlarına ihtiyacı olacak" diyor. Ve "Uçan arabalar eskiden fütüristik bir fantezi uçuşuydu. Air-One, temiz kentsel hava taşımacılığını kitlelere ulaştıracak ve sıfır emisyonlu mobiliteye sahip yeni bir hava yoluyla taşınan dünyayı ortaya çıkaracak.” diyerek sözlerine devam ediyor.

Kasım 2018 tarihli bir NASA Teknik Raporuna göre, eVTOL'lerin " ABD'de toplam mevcut piyasa değeri 500 milyar dolar " olarak tahmin ediliyor . Rapor ayrıca, eVTOL'lerin karşı karşıya olduğu “önemli yasal ve düzenleyici, hava durumu, sertifikasyon, kamuoyu algısı ve altyapı kısıtlamaları” olabileceğine işaret ediyor.

Şu anda Birleşik Krallık'ta faaliyet gösteren uçan araba veya yolcu taşıyan dron bulunmamaktadır. Yine de tesisin özellikle lojistik firmalarının ilgisini çektiği söyleniyor. Paketleri teslim etmek için havadaki insansız hava araçlarının kullanımı, yoğun nüfuslu bölgelerde operasyonlarının zorlukları nedeniyle neredeyse tartışıldığı kadar reddedildi. Ancak teknoloji, nakliye merkezleri arasında mal taşımanın bir yolu olarak faydalı olabilir ve Malloy Aeronautics tarafından üretilen büyük kargo uçakları sahada sergilenecek.

Bir helikopterden daha ucuz

Uber ve Hyundai , Ocak 2020'de Las Vegas'taki Tüketici Elektroniği Fuarı'nda bir Uber Hava Taksi hizmeti geliştirmek için birlikte çalıştıklarını duyurdular . Ayrıca planlanan uçaklardan birinin tam boyutlu bir modelini de açıkladılar. S-A1 olarak adlandırılan bu araç %100 elektrikli olacak, dikey olarak kalkacak ve ardından kanattan kaldırmaya geçecek; 300 ila 600 metre yükseklikte, saatte 290 kilometreye varan hızlarda dört kişiyi taşıyabilir kapasitede olacak.

Times gazetesinde yer alan bir habere göre, eVTOL uçakları “ helikopterlerden daha sessiz, daha hafif, daha ucuz ve daha çevreci ”. Buradaki fikir, bu tür araçların insanların kentsel yayılmalar arasında kısa mesafeler kat etmelerini ve mevcut, sıkışık ulaşım bağlantılarının üzerindeki baskıyı azaltmalarını mümkün kılmasıdır.

Hyundai'den yapılan bir açıklamada da  benzer bir karşılaştırma yapılıyor  ve şöyle deniyor: “Bir Kentsel Hava Limanının fiziksel ayak izi, geleneksel bir heliporttan (en karşılaştırılabilir mevcut altyapı) %60 daha küçüktür. Yenilikçi inşaat kullanılarak sahalar birkaç gün içinde kurulabilir, net sıfır karbon emisyonu yayabilir ve tamamen şebekeden bağımsız olarak çalıştırılabilir.”

Birleşik Krallık hükümetinin Future Flight Challenge etkinliği, Urban Air Port'a 1,64 milyon dolarlık bir hibe verdi.

Coventry Belediye meclisi üyesi Jim o'Boyle, duyurunun kamu-özel işbirliği yönüne övgüde bulundu: ”Biz zaten elektrikli taşımacılığın geleceğini şekillendirmeye yardımcı olan bir şehiriz ve bu, Coventry'yi yeni teknolojilerin ön saflarına koyan çığır açan bir başka proje" dedi. “Konsey'in daha iyi ve daha yeşil bir geleceği şekillendirmeye yardımcı olmak için bir dizi kuruluşla birlikte nasıl çalıştığını vurgulamaktadır.”

Sonuç

Zaman çizelgesi nedir?

Hala , uçan arabaların gökdelenler arasında zahmetsizce geçiş yaptığı Blade Runner filmindeki gibi sahneleri kopyalamaktan bir şekilde uzaktaymışız gibi geliyor . Peki ne zaman gerçek olabilir?

Dünya Ekonomik Forumu'nun Urban Sky İlkeleri raporu, uçan arabaların ve hava taksilerinin 2028'den itibaren şehir yaşamının bir özelliği olabileceğini  ve dahası, bu yeni havacılık endüstrisinde yaratılan her iş için dolaylı olarak altı iş daha yaratılacağını söylüyor.  

 

Sevgiyle ve Sağlıkla Kalın.

ncmozdmr

Kaynaklar

1.    www weforum org/agenda/2021/02/uk-first-airport-electric-flying-cars

The UK is building the world’s first airport... for flying cars

08 Feb 2021

Sean Fleming

Senior Writer, Formative Content

 

2.    www weforum org/agenda/2020/09/flying-cars-are-the-next-big-disruption-how-cities-can-prepare

The next big disruption is coming. How cities can prepare for 'flying cars'

15 Sep 2020

Linda Lacina

Digital Editor, World Economic Forum

 

3.    www weforum org/agenda/2021/04/low-emission-flying-cars-future-of-cities/

Flying cars and driverless buses - the future of urban mobility has landed

01 Apr 2021

Douglas Broom

Senior Writer, Formative Content

Hüsnü Baysal’ın katkılarıyla

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Necmi Özdemir - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Özgün Kocaeli Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgün Kocaeli hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Özgün Kocaeli editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgün Kocaeli değil haberi geçen ajanstır.



Kocaeli Markaları

Özgün Kocaeli, Kocaeli ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (262) 324 32 40
Reklam bilgi

Anket Kocaelispor TFF 1.Lig'i kaçıncı sırada bitirir?