MOTO KURYELER;

·       Pandemi döneminin başlamasıyla isteklerimizi her koşulda bize yetiştirenler,

·       Dijital Dünyanın- Pazarlamanın ve Lojistiğin olmazsa olmazları,

·       Sağlık Sektörünün her anlamda yükünü çeken MOBİL KAHRAMANLAR. 

Bu haftaki yazımızda bu kahramanların maruz kaldığı ölümlü iş kazalarını ele aldık. 

2022’de 58 Moto Kurye ölümlü iş kazası sonucu hayatını kaybetmiştir;

İstanbul: 27, İzmir: 3, Mersin:2, Denizli:2, Ankara:4, Adana:3,

Kocaeli: 2, Manisa: 2, Diğerleri en az 1 ölümlü iş kazası olmak üzere(Antalya, Aydın, Çorum, Diyarbakır, Düzce, Gaziantep, Isparta, Kırıkkale, Malatya, Sakarya, Samsun).

2022 Aylara göre dağılımı;

Ocak : 3, Şubat: 3, Mart: 3, Nisan: 1, Mayıs: 5, Haziran: 2, Temmuz: 4,

Ağustos: 13, Eylül:2, Ekim: 8, Kasım: 6, Aralık: 8

2022 Yaş gruplarına göre dağılım:

16-18: 7, 19-27: 26, 28-50: 22, 58: 1, Bilinmiyor: 2

2023 Tablosunu irdelediğimizde ise  Moto Kurye ölümlü iş kazaları  şu şekilde karşımıza gelmektedir;

Büyük bir kısmı 18-28 yaş aralığında yer almaktadır. 2’si 15 yaşında olmak üzere 3 çocuk, 18-28 yaş aralığında 37, 29-50 yaş aralığında 22, 51-63 yaş aralığında ise 3 kişi ölümlü iş kazasında yaşamını yitirmiştir.

Bu veriler gözönünde bulundurulduğunda ise üzerinde durulması gereken önemli noktalardan biri Moto Kurye olarak çalışan 18-28 yaş aralığının üniversite öğrenimi yaşında olan gençleri içeriyor olmasıdır. (Kuryelerin kaç tanesinin öğrenci olduğuna dair yeterli bilgi ve veriye henüz ulaşılamamıştır).

2023’e İllere göre Moto Kurye ölümlü iş kazalarına baktığımızda ise tablo şu şekildedir;

Elde edilen veriler doğrultusunda yaşamını yitiren 68 Moto Kurye’nin illere göre dağılımı şöyle:

İstanbul: 23, İzmir:7, Ankara: 5, Kocaeli:4, Antalya:3, Mersin:3, Manisa:3, Iğdır:2, Aksaray:1, Aydın:1, Batman:1, Bingöl:1, Bursa:1, Diyarbakır:1, Düzce:1, Elâzığ:1, Gaziantep:1, Isparta:1, Karabük:1, Kayseri:1, Konya:1, Ordu:1, Sakarya:1, Tekirdağ:1, Van:1, Yalova:1.

Bir başka önemli noktada tespit edilebilen en az 5 mülteci Moto Kurye yaşamını yitirmiştir. Kayıt dışılık durumları-güvencesiz bir şekilde çalıştırılmaları nedeniyle bu verinin de eksik olduğu aşikardır.

Türkiye’de 8’i Federasyon 1’i Konfederasyon ve 15’i ilçe düzeyinde olmak üzere 69 Kurye Derneği, 3’ü İşçi Konfederasyonlarına bağlı

 6 Taşıma ve Hizmet Sendikası, 1 Esnaf Kurye Odası ve Dayanışma Ağı,Birlik ve Komite adları altında örgütlenen 3 oluşumla toplam

79 Kurye Örgütlenmesi bulunan bu dev yapının insanca çalış – insanca yaşa ilkesinden hareketle sorunlarının çözümü için  ilgili direkt ve endirekt yetkililerin çok ivedi bir şekilde konuya eğilmeleri bir zorunluluktur.

SONUÇ:

“Vatan Bir Bütündür Bölünmez” ilkesini benimseyen, hizmet sektörüne (market/yiyecek/içecek vs.) önemli ve vazgeçilemeyecekleri düzeyde mobil destek veren “Moto Kuryeler”in ülkede yarattıkları katma değeri ve sosyal faydaları da (Depremde destan yazdılar) dikkate alarak ölümlü iş kazalarına çözüm bulmak, kazanmak ve motive etmek gerekmektedir.

Aynı sıkıntı Scooter sektöründe izlenmektedir. Bu konuda hemşerim Oğuz Alper Öktem’in çalışmaları takdire şayan ve daha fazla desteği hak eden düzeydedir.

Sevgiyle ve Sağlıkla Kalın.

ncmCozdmr

Hüsnü Baysal’ın katkılarıyla

Kaynaklar :

kuryehaklari org/moto-kurye-olumleri-raporu-2022/

kuryehaklari org/moto-kurye-olumleri-raporu-2023/